Scepterblokken, niet belangrijk?

Ervaar je dat je rolreefsysteem zwaar draait? Uiteraard ga je eerst zelf op onderzoek uit. Je begint eerst voorop en trekt de genua uit aan de schoothoek. Gaat dit zonder moeite? Dan is de oorzaak van het probleem mogelijk gevonden. We geven je tips, van kop naar kont omtrent scepterblokken.

Juiste hoek

Het is belangrijk dat de reeflijn onder 90° de trommel inloopt. Dit zorgt ervoor dat de lijn zich evenredig oprolt op de trommel. Dit voorkomt onnodig vastlopen. Je kiest als voorste blok een scharnierend type, welke je in de optimale stand kan instellen.

Versleten

Scepterblokken worden vaak letterlijk en figuurlijk over het hoofd gezien. Loop ze eens langs. Mogelijk zijn ze versleten, een versleten schijf draait niet meer en zal dus alleen maar meer weerstand veroorzaken. Soms staan de blokken of ogen niet meer in lijn doordat ze verdraait zijn op de scepter.

Gelagerd

Er zijn een aantal merken die gelagerde scepterblokken voeren. Wil je écht moeiteloos in- en uitrollen? Kies dan voor de gelagerde versie. Harken heeft deze als losse blokken maar ook in een set met daarin scharnierende blokken vóór en achter, waarbij het achterste ratelend is voor meer houdkracht.

-10%
 18,95  17,00
-15%
-10%
 44,10 50,27
-10%
 22,85  20,56
-10%
 47,85  43,06
-10%
-15%
 29,95  25,50

Laatste blok

Via het laatste scepterblok loopt de reeflijn richting de kuip. Idealiter is dit een blok met een grote(re) schijfdiameter. Dit maakt dat het lichter werkt door lagere weerstand.

Eindloze rollijn

De rondlopende rollijn is vaak niet permanent aanwezig. Denk aan een gennakerfurler die alleen bij licht weer wordt gebruikt. Met een wegneembaar dubbel scepterblok fixeer je de rollijn voor betere bediening. Je houdt de lijn onder spanning met een blok of low-friction ring aan elastiek of je maakt gebruikt van een dubbel blok met camcleats.

Hulp nodig?

Is het probleem nog steeds niet opgelost? Laat het ons weten, we denken graag met je mee of komen het probleem voor je oplossen.

IK HEB EEN VRAAG! DOWNLOAD BLOG IN PDF Hits : 38