Spirit Of Venice

Project: Spirit Of Venice 72’ Ketch

 

Brands: Gleistein Ropes, Ronstan, Spinlock,Lewmar, Profurl, Sailtec

Rigging: M. de Groot Stavoren | Jachttuigerij.nl

Het schip

Dit prachtige schip is ontworpen door Olivier Van Meer en gebouwd door VMG Yachtbuilders. Wij waren verantwoordelijk voor de tuigage. We maakten gebruik van Ronstan dekbeslag in combinatie met Spinlock stoppers en Sailtec hydrauliek. Daarnaast hebben we electrisch aangedreven bronzen Lewmar schoot- en vallieren toegepast. Ook de in Awl-Grip gespoten rolmasten zijn voorzien van electrische aandrijving van Reckmann. Eén van de 3 furlers van Profurl is de nieuwe NEXe. De NEXe is een compacte electrisch aangedreven topdown-furler.

Rigging

Het grootschoot systeem is een combinatie van een Admiral systeem waarbij één zijde van de schoot naar achteren wordt geleidt, zodat deze vanuit de kuip eenvoudig te bedienen is. De Torlon gelagerde karren zijn semi-custom en wordt versteld met de pin-stops. De Orbit blokken zijn net als de voetblokken voorzien van Torlon naaldlagering. Hierdoor heeft het systeem minimale weerstand. Het grootschootblok aan de giek is een Ronstan Orbit Lashing. Deze blokken zijn extreem sterk doordat de twee wangen in elkaar zijn gedraaid met schroefdraad. Het blok bestaat hierdoor in de basis uit slechts twee onderdelen. Het blok is bevestigd aan de giek d.m.v. een Dyneema loop. Hierdoor wordt het blok altijd goed uitgelijnd.

Alle Gleistein lijnen zijn uitgevoerd in een traditionele hennep kleur, geheel passend bij de uitstraling van dit klassieke jacht. Voor de vallen van de rolzeilen is Gleistein DynaOne HS toegepast, daar deze op Antal Halyard Tracks permanent bevestigd zijn.

Benieuwd naar dit project of naar de vele andere projecten? Houd onze homepagina in de gaten of volg ons op Instagram en Facebook.

 

Photos: Olivier van Meer & More Marine