Een rodkicker is een belangrijk onderdeel van de tuigage op een zeilboot, vooral bij moderne jachten en wedstrijdzeilers. De belangrijkste functie van de rodkicker is het ondersteunen en controleren van de giek (de horizontale balk onderaan het grootzeil), met als doel de zeilvorm en zeiltrim nauwkeurig te kunnen regelen.
Werking van een rodkicker:
Een rodkicker bestaat uit een stijf, vaak hydraulisch of mechanisch verstelbaar systeem dat tussen de mast en de giek is gemonteerd. In tegenstelling tot een traditionele neerhouder (een neerwaarts werkende lijn), kan een rodkicker ook opwaartse kracht uitoefenen. Dit is vooral handig wanneer de grootzeilval is gevierd: de rodkicker voorkomt dan dat de giek omlaag zakt, wat zorgt voor meer controle en veiligheid.
Daarnaast helpt de rodkicker bij het:
-
Plat trekken van het grootzeil bij harde wind (door de giek naar beneden te drukken).
-
Open houden van het achterlijk van het zeil bij ruime wind, wat de efficiëntie van het zeil verhoogt.
-
Stabiliseren van de giek tijdens het reven of bij weinig wind, zonder dat de grootzeilval strak hoeft te staan.
Kortom, een rodkicker draagt bij aan betere zeilprestaties, meer comfort en verhoogde veiligheid aan boord.
Welke rodkicker is geschikt voor mijn boot?
Er zijn een aantal belangrijke aspecten bij het kiezen van de juiste rodkicker. Het draait in de eerste plaats om het gewicht dat de ophouder moet dragen. Dit is afhankelijk van:
- De positie van de beslagen aan mast en giek
- De lengte en gewicht van het giekprofiel
- Het gewicht van het grootzeil
Een rodkicker is bij een rolmast overigens een welkom hulpmiddel om de giek in de juiste positie te houden voor het juist oprollen van het zeil in de mast.



Gas- of mechanische veer
Per merk en grootte varieert het aanbod van ophouders. De goedkopere en lichtere ophouders zijn meestal met een mechanische spiraalveer uitgevoerd. De grotere hebben vaak één of soms meer gasdrukveren. Nog groter of luxere varianten worden hydraulisch uitgevoerd.
Vervangen
Een gasdrukveer kan na verloop van tijd lek raken, de giek zakt dan verder door dan normaal. De gasdrukveer zit in de aluminium behuizing opgesloten. In de behuizing vormt (zout) buiswater in combinatie met temperatuurverschillen een ideaal klimaat om de cilinder te laten corroderen. Afhankelijk van het type heeft een gasveer een kracht van 110 of zelfs 250 kg, het vervangen kan dus een klusje zijn.
Hulp nodig?
Nu weet je hopelijk iets meer over de rodkicker functie. Zijn er nog vragen? Stel ze gerust. Heb je een lekke gasdrukveer? Wij kunnen deze voor je vervangen. Ben je aan het overwegen een rodkicker aan te schaffen? We helpen bij de keuze maar installeren en stellen deze ook voor je af. Bekijk ook eens onze pagina over het komen tot het juiste type rodkicker voor jouw schip.
RODKICKER KEUZEHULP DOWNLOAD BLOG IN PDF