Stag aan de mast bevestigen

Een stag of want bevestigen aan de mast kan op verschillende manieren. Van belang is zorgen voor een juiste combinatie tussen terminal en ankerplaat. In deze blog vertellen we je graag meer over inhaakterminals en ankerplaten.

Inhaakterminal

Inhaakterminals

Inhaakterminals, ook wel “T” terminals genoemd, hebben een T-vormig eind waar mee ze in de mast grijpen. Om te zorgen dat de krachten aan de mast juist verdeeld worden, moet de mast voorzien worden van een ankerplaat.

Van belang is dat de ankerplaat en de inhaak terminal op elkaar zijn afgestemd. In de praktijk betekent dit vaak dat de onderdelen van hetzelfde merk moeten zijn. Hiermee bereik je de beste passing, er zijn echter ook universele terminals. Het is de bedoeling dat de terminal met zoveel mogelijk oppervlak aanligt op de ankerplaat. Zo worden de krachten optimaal verdeeld.

Omgekeerd, als dat niet het geval is of er is schade aan een of beide delen dan is schade aan de mast reëel aanwezig. Maar hoe weet je of er iets mis is? Je ziet alleen als er iets mis is, als je er ook de aandacht aan geeft die de verstaging verdient. Pas dan merk je verschillen op. Met een beetje liefde voor je mast en tuigage, kom je al een heel eind.

 

Selden Backing Plates
Ankerplaat

Welke moet ik kiezen?

De T terminal kent een eenvoudige wijze van monteren en demonteren. We zien dan ook dat dit type veelvuldig wordt toegepast op schepen waarvan de mast met enige regelmaat wordt gelegd, (dag zeilers of trailerbare wedstrijdschepen).

Maar de inhaak terminal kent ook wat nadelen. Zoals eerder benoemd is het belangrijk dat er een geen puntbelastingen ontstaan. Omdat die eenvoudig leiden tot schade aan de putting en ingeval dit niet wordt opgemerkt, kan dit leiden tot serieuze schade aan, of zelfs verlies van de mast. Daarnaast zijn bij dit type bevestiging de krachten niet altijd 100% “in lijn”. De hoek die de terminal maakt is per merk verschillend.

Kan ik zien of er iets mis is? 

Zoals we zonet al vertelden, kun je alleen iets zien of er iets mis is, als je regelmatig je tuigage kort langsgaat, om eventuele verschillen op te merken. Hierdoor zie je hoe iets eruit hoort te zien.

         

Als er wel iets verandert, valt het direct op. Zoals hieronder.

 

In sommige gevallen zie je een extra beugel over de ankerplaat. Maar, waarom is dat eigenlijk? Aan boord van schepen waar gevaren wordt met “lopende bakstagen” bijvoorbeeld. Dit zijn stagen die in bepaalde condities (zwaar weer, gereefde conditie of in wedstrijd verband) de mast meer steun geven om de verzwaarde belasting van de mast het hoofd te bieden.

Omdat deze vaak lager aangrijpen op de mast, zijn deze uitgevoerd aan bakboord en stuurboord. Typisch wordt de lopende bakstag (ook wel: runner) daarom aan loef gevaren en aan lij opgeruimd (vaak langs de mast). Wanneer deze aan lij “los” hangt is het belangrijk dat tijdens het varen de inhaak terminal niet los of scheef schiet. Dat is de reden waarom deze wordt geblokkeerd.

 

Ben je naar aanleiding van deze blog nieuwsgierig geworden? Lees dan ook eens onze andere blogs vol “rigs en tips“.

IK HEB EEN VRAAG!